Innowacja pedagogiczna "Skarpetkowe czytanie"

„ Skarpetkowe czytanie” - poznajemy przygody 10 niesamowitych skarpetek. 

 Główne założenia pracy na zajęciach innowacyjnych to: - rozwijanie zainteresowań czytelniczych, u dzieci przedstawiając w nietuzinkowy sposób, aby zainteresować małego czytelnika dalszymi częściami. Ponadto będziemy rozwijać wszechstronny rozwój poprzez ćwiczenia stóp, zajęcia plastyczne, działania matematyczne.

 Podjęte zadania będą miały na celu rozwijania  kompetencji: porozumiewanie się w języku ojczystym, matematyczne i podstawowe naukowo-techniczne, informatyczne, umiejętność uczenia się, społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna.

Zapraszamy do obserwowania i poznawania kolejnych przygód:)

04.10.2022 r.- wprowadziłam innowację w grupie "Pszczółki" poprzez  zabawy relaksacyjne stopami/ paluszkami bez butów, budowaliśmy wieże i przeliczaliśmy ile było pięter. Zabawy było co nie miara:) Następnie przedszkolaki wysłuchały  wstęp opowiadania z książki „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” (czterech prawych i sześciu lewych); prowadziliśmy swobodne rozmowy na temat porządku swoich skarpetek w domu. Dzieci były bardzo  zainteresowane dalszymi częściami książki. 

6.10.2022 r. - podczas kolejnego spotkania dzieci uczestniczyły w zabawach paluszkowych u stóp „Chwyć i odłóż” – przedszkolaki chwytały chustki, gąbki, klocki stopami, porównywały, które rzeczy lepiej się chwyta. Oczywiście nie mogło zabraknąć ćwiczeń z rozróżnianiem lewej- prawej strony własnego ciała:) Następnie poznaliśmy  pierwsze opowiadanie zaginionej lewej skarpetki. Odbyła się rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania i zwróciłam uwagę, że warto dążyć do celu i mieć marzenia. Przedszkolaki oczywiście podawały swoje własne marzenia np. spokój i cisza, być listkiem, uczestniczyć w rajdzie motorowym, mieć w domu trampolinę- proste no nie?:) Następnie narysowaliśmy z pomocą Pani swoją własna skarpetkę i metodą stempelkowania pomalowaliśmy ją czarną farbą. 

11.10.2022 r- tym razem palcami stóp dzieci rzucały do celu woreczkami- wcale nie było to takie łatwe:). Następnie przeczytałam dzieciom drugie  opowiadanie prawej skarpetki. Później odbyła się krótka rozmowa o tym, kiedy czujemy smutek i jak  ważne jest niesienie pomocy innym. Na końcu rysowaliśmy skarpety, wycinaliśmy i malowaliśmy jej szarą farbą. 

13.10.2022 r.- „Palce pięty”- przedszkolaki ćwiczyły równowagę poprzez podnoszenie wszystkich palców u stóp i stawanie
na piętach przez 5-10 sekund. Później przenieśliśmy się do kolejnej historii, gdzie tym razem poznaliśmy trzecie opowiadanie o lewej skarpetce. Wyjaśnieniłam dzieciom kto to jest prezydent oraz słynne motto „każde prawo ma swoje lewo”. Oczywiście nie mogło zabraknąć zabaw, dzięki którym rozróżnialiśmy prawą i lewą stronę ciała. Na Naszym sznurku pojawiła się nowa granatowa skarpetka:)

18.10.2022 r. - „Gięcie, darcie i rzucanie” takie hasło towarzyszyło dzieciom podczas kolejnych zajęć. Przedszkolaki tym razem darły palcami u stóp gazetę, a następnie kawałki za pomocą paluszków u stóp wrzucały do przygotowanych pojemniczków.
Czwarta, prawa historia przedstawiła skarpetkę, która pomogła bezdomnemu. Podczas swobodnej rozmowy z dziećmi przede wszystkim zwróciłam uwagę jak ważne jest niesienie pomocy potrzebującym. Powinniśmy również pamiętać, że nie wszystkim można ufać. 

20.10.2022 r.- „Wieszanie prania”- przedszkolaki za pomocą palców u  stóp wieszały swoje własne skarpetki, próbowały również powiesić większe chustki w celu rozwijania ruchów precyzyjnych, ale i również równowagi. Poznaliśmy piątą historię lewej skarpetki. Poznaliśmy przysłowie:  (...)" że nie szata zdobi człowieka". Skarpetka mimo, że z wełny wykonana i ostra jest bardzo wrażliwa na krzywdę innym, odważna oraz chce być kochana. Na koniec wykonaliśmy pracę plastyczną:)

 

21.10.2022 r.- „Chodzenie po linii”- przedszkolaki tym razem chodziły po wyznaczonym sznurze ze skakanki. Kiedy chodzenie pełną stopą przestało być już problemem, to każde dziecko trasę przemierzało na paluszkach lub na piętach. Dzięki tym ćwiczeniom rozwijaliśmy równowagę. Przeliczaliśmy skarpetki na sznurze, które już poznaliśmy. Poznaliśmy szóstą historię lewej skarpetki. Przedstawiłam dzieciom, że nie zawsze Nam się wszystko musi udać, możemy popełniać błędy i nie możemy się poddawać. Zawsze szukamy jakiegoś wyjścia. Jak zawsze na koniec wykonaliśmy cudne skarpety:)

25.10.2022 r.- „Artysta cyrkowy"- przedszkolaki otrzymały piłki z kolcami. Najpierw wykonywali ruchy okrężne na piłce następnie w parach toczyli ją lub chwytali stopami i rzucali. Poznaliśmy siódmą historię prawej skarpetki. Przedstawiłam dzieciom jak trudne jest podejmowanie różnych decyzji, i że każdy może podjąć inną. Wykonaliśmy pracę plastyczną i przypięliśmy je klamerką do sznurka.

27.10.2022 r.- „Przygoda na skuterze”- przedszkolaki leżąc na podłodze kładły stopy na piłce z kolcami, próbując kołysać stopy do przodu i do tyłu wykorzystująca pięty do wbijania się i mięśnie stopy do inicjowania ruchu. Następnie poznaliśmy już ósmą historię prawej skarpetki. Przedstawiłam dzieciom jaką ważną rolę odgrywają koledzy i koleżanki. Wykonaliśmy pracę plastyczną i  przypięliśmy je  klamerką do sznurka.

 

08.11.2022 r.- „Malarz”- dzieci otrzymały duży arkusz papieru, na którym malują najpierw kredką a później farbami. Ćwiczenie było o tyle trudne, że przedszkolaki wykonywały to paluszkami u stóp:) Poznaliśmy dziewiątą historię lewej skarpetki. Dzieci poznając kolejną historię miały okazję doświadczyć bardzo pozytywnych odczuć:) Na koniec oczywiście wszystko uwieczniliśmy wykonując pracę plastyczną tym razem malując skarpetę na kolor seledynowy.

17.11.2022 r. - „Ścieżka bosych stóp” - na zakończenie przygody Nasze małe stópki miały okazję przejść po ścieżce pobudzającącej receptory stopy. Przechodzilismy  po różnych fakturach ( tj.  drewno, kasza, liście, gąbki itp.). Wcale nie było to takie łatwe jakby się wydawało, ale radość na twarzach towarzyszyła jeszcze długoooo po zajęciach:) Najważniejszym punktem spotkani abyło poznanie dziesiątej historii prawej skarpetki. Poszukiwaliśmy wg własnych pomysłów  sposoby na rozweselenie. Całą pracę upieczętowaliśmy piękną skarpetką w czerwone kropki:)

18.11.2022 r. Ewaluacja zajęć: Przeprowadziłam z przedszkolakami swobodną rozmowę  na temat poznanych przygód skarpetek. Przeliczaliśmy je, tworzylismy zbiory a przede wszystkim przypomninaliśmy ich przygody. Zaprosiłam dzieci do wykonania z rodzicami plakatu ze swoją ulubioną skarpetą. Z zebranych prac stworzę  gazetkę z pracami. :)