Szkoła Podstawowa im. Hugona Kołłątaja

Wieszczęta 50

Adres

Wycieczka na Błatnią

21 kwietnia 2018 r znów wybraliśmy się w góry. Tym razem droga była zdecydowanie dłuższa niż poprzednio. Wybraliśmy trasę z Górek Wielkich na Błatnią.

Wędrówkę rozpoczęliśmy od wizyty na cmentarzu w Górkach Wielkich, gdzie pochowana jest wielka polska pisarka Zofia Kossak- Szczucka (w tym roku obchodzimy 50 rocznicę jej śmierci – zm. 9.04.1968 w Bielsku Białej). Po zapaleniu znicza i wysłuchaniu kilku informacji na jej temat ruszyliśmy w góry.

Po 50 minutach wspinaczki i jednym odpoczynku J zdobyliśmy pierwszy szczyt, była to Zebrzydka (577m. n.p.m. ), a następnie poszliśmy, najpierw zielonym a potem czerwonym szlakiem, na Łazek (621m n.p.m.) i Błatnią. Na Błatniej mieliśmy okazję zobaczyć pomnik, upamiętniający bitwę, jaką stoczyli 13 maja 1945 r. żołnierze ze zgrupowania Narodowych Sił Zbrojnych z funkcjonariuszami Milicji Obywatelskiej. Warto wspomnieć, że jednym z żołnierzy, który zginął w tej bitwie, był Edward Biesok „ps.  Edek”. mieszkaniec naszej gminy Przy okazji dowiedzieliśmy się, że jego zwłoki były ekshumowane z Błatniej w 2013 r. i obecnie jest pochowany w swojej rodzinnej miejscowości Mazańcowice.

Na Błatniej spędziliśmy trochę czasu, odpoczywając i posilając się przysmakami ze schroniska. Najedzeni i wypoczęci rozpoczęliśmy schodzenie do Brennej Centrum, gdzie czekał na nas autokar.

W sumie przeszliśmy 13 km po górach i choć trochę bolały nas nogi to wycieczkę możemy zaliczyć do bardzo udanych. Wszystkim się bardzo podobało, o czym mogą świadczyć wpisy w naszej kronice oraz liczne pytania, kiedy następna wycieczka i gdzie tym razem pójdziemy.